Martis Camp
Kiedy inżynier elektryk, która stała się pełnoprawnym przedsiębiorcą - Massy Medhipour, zapragnęła stworzyć wielopokoleniową rezydencję rodzinną w luksusowym Martis Camp w Lake Tahoe w Kalifornii, zwróciła się do legendarnego architekta Petera Q. Bohlina, aby pomógł zrealizować jej wizję.
Bohlin, który sam siebie określa jako "modernistę z wykształcenia, ale humanistę z praktyki" jest założycielem Bohlin Cywinski Jackson, pracowni znanej z podkreślania relacji pomiędzy strukturą budowlaną a otaczającym środowiskiem. W swojej pracy kierują się badaniem natury ludzi i ich interakcji z naturalnym światem. Medhipour chciała, aby dom współgrał z otoczeniem jako jedna płynna całość, jakby część samego krajobrazu. Medhipour zaprosiła także do współpracy firmę Wisemen Group Interior Design, która zajęła się wnętrzami budynku. Wisemen Group specjalizuje się w projektach, które zwracają uwagę na lokalną historię i rdzenne motywy, jak również istniejące cechy architektoniczne i wymagania terenu. Z kilkoma innymi nieruchomościami Martis Camp w swoim portfolio, WGID znają ekologiczne atrybuty regionu i byli w stanie organicznie włączyć je do wnętrz.
Rezydencja oferuje panoramiczne widoki na szlak Pacific Crest Trail, które w projekcie architekta zostały podkreślone poprzez szerokie zastosowanie szklanych ścian/okien od podłogi do sufitu.
Górska posiadłość podzielona jest na trzy odrębne, intymne przestrzenie dla Medhipour oraz dla każdego z jej dwójki dorosłych dzieci i ich rodzin, wraz z centralną, wspólną przestrzenią życiową służącą do spotkań towarzyskich, relaksu i tworzenia wspomnień. Przestrzeń wspólna rozpoczyna się przeszklonym pawilonem wejściowym prowadzącym do klatki schodowej przykrytej świetlikiem, łączącej trzy poziomy.
Matka rodziny - Medhipour, ma prywatny apartament nad wielkim pokojem, a jej dzieci i wnuki zajmują dwa skrzydła na wschodzie i południu. Nieruchomość zwrócona jest na zachód, a jej tył skierowany jest w stronę sąsiednich nieruchomości wzdłuż wiecznie zielonej wschodniej drogi dojazdowej, co maksymalizuje prywatność i daje poczucie odosobnienia, a jednocześnie jest funkcjonalnie zintegrowane z mikrospołecznością. Tył domu jest osłonięty fasadą składającą się z nakładających się na siebie elementów cedrowych, częściowo pełnych, a częściowo z listew, które tworzą grę światła i cienia w relacji z otaczającymi drzewami i opadami śniegu, a także w relacji z przestrzeniami wewnętrznymi.
Skrzydło rodzinne syna Medhipour obejmuje południową część domu i jest pokryte szarym sidingiem. Skrzydło rodziny córki znajduje się na północnym krańcu i również jest pokryte szarym poszyciem, a duża centralna część wspólna jest określona przez dwustronną konstrukcję stalowej ramy z listew cedrowych barwionych na karmazyn. Ten uderzający kolor pośród ziemistych odcieni reszty posesji i otaczającego ją krajobrazu górskiego przywołuje na myśl żywy przypływ energii unoszącej się z ziemi, która napełnia dom naturalną i organiczną witalnością.
Ściana z listew rozciąga się od pokrytego śniegiem grzbietu do samego domu, przekształcając się w dwustronną ścianę w holu wejściowym i reprezentując bijące czerwone serce wielkiego pokoju, a następnie zostaje wpleciona w jedną stronę centralnej, trzypiętrowej klatki schodowej, głównej arterii orientacyjnej domu. Ściana prowadzi do delikatnego mostu przez wejście i do pokrytej miedzią głównej sypialni Medhipour.
Zachodnia fasada jest prawie w całości przeszklona, w tym wiele okien od podłogi do sufitu. Zastosowanie szkła miało na celu nie tylko zmaksymalizowanie widoków i stworzenie nieoczekiwanych linii widokowych pod różnymi kątami, ale także przełamanie barier pomiędzy zewnętrzem a wnętrzem. Projektanci chcieli, aby widoki i przestrzenie były nieoczekiwane, aby rezydencja jako całość przypominała "rozłożone origami". Aby stworzyć takie wrażenie, zespół projektantów zwrócił się do specjalistów w dziedzinie aluminium, firmy Reynaers Aluminium.
Firma Reynaers Aluminium opracowała unikalne rozwiązania w zakresie montażu szkła w swoich opatentowanych systemach drzwi przesuwnych i okien, które ułatwiają tworzenie ultracienkich profili zapewniających czyste linie, eleganckie wzornictwo oraz maksymalną, niezakłóconą szerokość okna. Rozwiązania te wykorzystują trwałe materiały, aby sprostać wyzwaniom architektonicznym bez kompromisów w zakresie wyglądu, praktyczności czy parametrów użytkowych. W rezydencji znajdują się liczne okna od ścian do sufitu, a także przesuwne drzwi na zewnętrzne tarasy i patia, co pozwala na wprowadzenie widoków bez wprowadzania niekorzystnych czynników atmosferycznych, zapewniając mieszkańcom chłód latem i ciepło zimą dzięki najwyższym wskaźnikom komfortu.
Jako główne miejsce spotkań, wielki pokój posiada wyspę kuchenną, która może pomieścić dwanaście osób oraz jadalnię, która może pomieścić dwadzieścia osób, a wszystko to w kontekście rozległych widoków na dolinę, tak jakbyśmy jedli posiłki na świeżym powietrzu. Temat fuzji z naturą został rozwinięty w domu poprzez szerokie zastosowanie naturalnych materiałów w całym projekcie, takich jak podłogi z łupków i desek sosnowych, panele sufitowe i ścienne oraz wykonane na zamówienie szafki z drewna daglezji. Oprócz karmazynowej ściany, inne wewnętrzne akcenty kolorystyczne obejmują stalową kolumnę w kolorze głębokiego błękitu, która wydaje się podtrzymywać podwieszany sufit (w rzeczywistości narożna sypialnia apartamentu Medhipour na piętrze), pokryty miedzianymi panelami w kolorze verdigris. Werdygrysy podkreślają wiele odcieni zieleni wyrażonych w liściach na zewnątrz, a niebieska kolumna przywołuje błękit wieczornego nieba usianego gwiazdami, jak również wody pobliskiego jeziora Tahoe. Kolor ten zastosowano również na niektórych ścianach w łazience. Czerwony motyw z charakterystycznej ściany pojawia się w subtelnych wątkach w całym wystroju, takich jak czerwone szyny w łóżkach dziecięcych, akcenty tego koloru na dywanikach i zastawie stołowej.
W większości przypadków paleta kolorów we wnętrzach pokrywa się z kolorami krajobrazu, wprowadzając elementy zewnętrzne do domu, ponieważ duże szklane ściany znoszą granice między zewnętrzem a wnętrzem, między strukturą budowlaną a strukturą geograficzną. Dom zdobią stoliki wykonane z połączenia metalu z kamieniem lawowym oraz wykonane na zamówienie meble w neutralnych odcieniach. Skórzany dywanik ze skóry bydlęcej leży u stóp kominka w wielkim pokoju, który sam jest obudowany płytami betonowymi w odcieniu płowym.
Należący do Mehdipour, główny luksusowy apartament, obejmuje pomieszczenia sypialne i mieszkalne, całkowicie przeszkloną łazienkę umieszczoną wysoko na szczycie kalenicy oraz przylegający do niej taras dachowy z jacuzzi i paleniskiem. Niestandardowe skórzane wezgłowie łóżka, koce i przytulne fotele są obite miękkimi, zielonymi tkaninami, które współgrają z podsufitkami z płyt verdigris, obramowującymi jednoszybowe okna sypialni i dającymi poczucie życia wśród koron drzew. Jest to ulubiony element wystroju wnętrz Medhipour. Według niej: "Patrzysz na to i to jest po prostu magia - główna sypialnia ma całą ścianę ze szkła. Rama jest tak elegancka i cienka, że po prostu znika...".
Patrzysz na to i to jest po prostu magia - główna sypialnia ma całą ścianę ze szkła. Rama jest tak elegancka i cienka, że po prostu znika.
Domowi udaje się być zarówno intymnym zaciszem, jak i częścią tętniącego życiem ekosystemu. Jest zarówno uderzająco nowoczesny, jak i elegancko rustykalny. Funkcjonuje zarówno jako współczesna rezydencja z najnowszymi udogodnieniami w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i stylu życia, które składają się na wielopokoleniowe programy w różnych sekcjach, a jednocześnie jest fundamentalnie zakotwiczony w pradawnych geograficznych i ekologicznych wzorcach, a także rozpuszcza różnice między środowiskiem naturalnym i zabudowanym.
Użyte systemy Reynaers
Involved stakeholders
Wykonawca konstrukcji aluminiowych
- Reynaers INC.