- Reza Daneshmir
- Catherine Spiridonoff
Mellat Park cineplex
W Iranie jedną z najbardziej popularnych dziedzin sztuki jest sztuka filmowa. Od czasu rewolucji islamskiej w 1979 roku, film jako medium stale się rozwijało, nabierając coraz większego znaczenia na polu twórczości kulturalnej. Kompleks Mellat Park Cineplex w Teheranie, zaprojektowany przez irańskich architektów: Catherine Spiridonoff i Rezę Daneshmir, jest inwestycją, która daje wyraz temu rozwojowi i zwiększa, nadal zaskakująco małą, liczbę sal kinowych w Iranie.
Kompleks kinowy Mellat Park Cineplex, położony na południowo-zachodnim krańcu parku Mellat – jednego z największych z około 800 w Teheranie, jest niemal organicznie wtopiony w otaczający go krajobraz. Od północy i od wschodu otoczony jest parkiem, natomiast od południa sąsiaduje z wielopasmową autostradą Niayesh, a od zachodu z kompleksem sportowym. W obiekcie, którego łączna powierzchnia użytkowa wynosi 15 tysięcy m2, mieszczą się 4 sale kinowe, każda dla 300 widzów, mała sala projekcyjna dla maksymalnie 40 osób, przestrzeń wystawiennicza, restauracja, kawiarnia, punkt sprzedaży książek i płyt CD, biura oraz jednostki zaplecza obsługowego. Kompleks może w okresach szczytowych pomieścić maksymalnie 2200-tu odwiedzających. Wydłużony kształt działki budowlanej i warunki zagospodarowania terenu sprawiły, że powstał długi, wygięty budynek, który dzięki swej strukturze doskonale współgra z otoczeniem. Na parterze i na kondygnacji piwnicznej znajdują się po dwie sale kinowe położone naprzeciw siebie. Na obydwu kondygnacjach te dwa kina połączono ze sobą w celu wykorzystania charakterystycznej dla sal projekcyjnych pochyłości podłogi i stworzenia na każdej kondygnacji, pod krzywą łączącą obydwie sale kinowe, wielkiej przestrzeni okrytej sklepieniem. Na parterze przestrzeń ta daje dostęp do budynku, funkcjonując jednocześnie jako przestronna, zadaszona strefa wejściowa. Na kondygnacji piwnicznej tę samą ilość dodatkowej przestrzeni wykorzystano jako powierzchnię wystawienniczą. Kolejną otwartą przestrzeń stworzono w taki sam sposób na najwyższej kondygnacji i zlokalizowano tam restaurację. Te trzy poziome otwarte przestrzenie połączone są ze sobą na krańcach budynku za pomocą dwóch pionowych brył, w których mieszczą się foyer i jednostki zaplecza obsługowego.
Płynne przejście
Jednym z centralnych motywów architektonicznych Mellat Park Cineplex jest hol wejściowy. Nie stanowiąc jednoznacznie ani przestrzeni wewnętrznej, ani zewnętrznej, tworzy on płynne przejście pomiędzy parkiem a wnętrzem kompleksu. Od strony północnej na ścieżki parkowe pną się pomosty prowadzące odwiedzających w kierunku budynku. Wygięty kształt obiektu sprawia, że jego szerokość różni się na poszczególnych odcinkach, co narzuciło przy projektowaniu systemu pomostów łukowe ukształtowanie trasy prowadzącej do budynku. Rozwiązanie to jeszcze bardziej zbliża Mellat Park Cineplex do jego rzeczywistego położenia topologicznego i pomaga osiągnąć wrażenie płynnego przejścia pomiędzy jego wnętrzem a światem zewnętrznym. Konstrukcję nośną budynku wykonano ze stali i betonu oraz zaprojektowano tak, by widoczne były wszystkie elementy konstrukcyjne. Materiały, z których uformowano wygięte ściany wewnętrzne mają po części teksturowane wykończenie. Powierzchnie poziome wyłożone są kolorowymi płytami ze sztucznego kamienia, w jednym kolorze dla każdej z kondygnacji. Do wykonania elewacji pionowych kolumn znajdujących się na krańcach budynku oraz podwieszanych sufitów, zastosowano płyty stalowe, które poddano obróbce wstępnej w drodze specjalnego, ręcznie wykonywanego procesu.
Transparentność
Przeszklona elewacja nadaje obiektowi powściągliwej elegancji i dzięki swej transparentności otwiera go na park, jednocześnie tworząc w tej płaszczyźnie powiązanie pomiędzy jego wnętrzem a światem zewnętrznym. Subtelne wzornictwo systemu elewacyjnego CW 50 firmy Reynaers Aluminium wspaniale harmonizuje z wyglądem budynku, podkreślając jego lekkość. Wykonując montaż tego systemu, do mocowania tafli szklanej do rury użyto specjalnie w tym celu wykonanego elementu łączeniowego. Innowacja ta umożliwiła zastosowanie standardowych wsporników pośrednich. System osłon przeciwsłonecznych BS 100 firmy Reynaers Aluminium doskonale pasuje do systemu elewacyjnego, akcentując poziomą strukturę elewacji. Ponadto, na potrzeby tej inwestycji opracowano specjalne rozwiązanie umożliwiające ustawianie lameli osłon przeciwsłonecznych pod pożądanym kątem. Obydwa systemy Reynaers wykorzystane w Mellat Park Cineplex nie tylko dowiodły swej elastyczności i zdolności dostosowania się do nietypowych sytuacji, dzięki czemu rozszerzono zakres ich możliwych zastosowań, lecz także w dużej mierze przyczyniły się do uzyskania jednej z głównych cech obiektu – jego transparentności.
Użyte systemy Reynaers
Involved stakeholders
Architekt
- Reza Daneshmir
- Catherine Spiridonoff
Wykonawca konstrukcji aluminiowych
- Fan Avar Bana Tacim
Fotograf
- Ali Daghigh
- Afsin Ghaderpanah
Inny interesariusz
- Nikan Niroo Co. (Investors)