- Chetwood Architecs
Sainsbury's Maidenhead
Łańcuch położonych niedaleko Londynu miast - Reading, Slough i Maidenhead, które usadowiły się przy autostradzie M4, niektórzy nazywają „Silikonowym Korytarzem” (Silicone Corridor), ponieważ produkowana jest w nich znaczna część brytyjskiego oprogramowania. Są one nie tyle znane ze swej urody, co z ożywionego przemysłu, dzięki któremu południowy wschód Anglii jest zamożniejszy od pozostałych części tego kraju. W tych miastach, które w ostatnich latach zdobyły światowy rozgłos i złą światową sławę dzięki serialowi komediowemu „Biuro” (The Office), satyrycznie przedstawiającemu bezbarwne życie pracowników biurowych z „Silikonowego Korytarza” i ich nudne biura, przy każdej prawie ulicy znajdują się parki przemysłowe i biurowce typu “betonowe pudło”. Do niedawna północna część śródmieścia Maidenhead potwierdzała swoim wyglądem stereotypy, zgodnie z którymi miasto to kojarzy się wielu ludziom z banalnością i niepozornością. Obszar położony nieco dalej niż na „rzut kamienia” od urzędu miasta i głównej ulicy High Street, do niedawna przypominał senny koszmar. Był on zdominowany przez wrogo wyglądający kolos z czerwonej cegły, w którym mieścił się supermarket Sainsbury’s, w sąsiedztwie którego znajdował się mini-biurowiec i dwa parkingi wielopoziomowe. Mimo centralnego położenia było to miejsce z jedną poważną wadą dla inwestorów - od strony północnej swobodę ruchu i widok na odleglejsze części Maidenhead ograniczała obwodnica. Przed pięcioma laty, firma Sainsbury’s rozpoczęła realizację programu mającego na celu realizację tego obszaru. Wyburzono budynek biurowy i supermarket oraz jeden z parkingów wielopoziomowych. Założeniem programu rewitalizacji było zapewnienie na tym obszarze tych samych funkcji, które pełnił wcześniej oraz powstanie mieszkań, jednakże w zupełnie innej formie. Firma Sainsbury’s pragnęła wybudować wielki obiekt sklepowy, jednak władze miasta obstawały przy parkingach wielopoziomowych. Zaplanowano też budowę biurowca - tym razem o wiele większego, który oprócz zapewnienia około 150 lokali mieszkaniowych, miał również przyczyniać się do sfinansowania tej inwestycji.
PODEJŚCIE DO REALIZACJI
Architekci z londyńskiego biura Chetwood Associates musieli w początkowym etapie podejść do tego projektu jak planiści. Istniała pilna potrzeba zapewnienia lepszych połączeń komunikacyjnych tego obszaru ze śródmieściem, oraz większych przestrzeni publicznych w celu nadania tej inwestycji wymaganej, jakości i wizualnego wrażenia spokoju. Zrealizowano to poprzez stworzenie obiektu, który pełni różne funkcje: supermarket stanowi obecnie podstawę budynku, a na samym szczycie znajduje się 5-piętrowy parking, który z kolei otoczony jest zewnętrznym pierścieniem apartamentów. Rozwiązanie to pozwala uzyskać przestrzeń dla pieszych, usytuowaną po stronie bocznej. Mikroklimat tej inwestycji przysporzył architektom wiele łamigłówek: jak zaprojektować wystrój i izolację budynku, w którym mieszczą się cztery różne środowiska użytkowe? Poza tym, musieli oni również uporać się z rzeczywistością - ruchliwą drogą z jednej strony, niską zabudową z drugiej, wielką przestrzenią publiczną z trzeciej i istniejącym parkingiem wielopoziomowym. Biuro Chetwood, które było zmuszone elastycznie podejść do fasad obiektu, zdecydowało się na współpracę z firmą Reynaers, która podczas realizacji milenijnej inwestycji, jaką był nowy sklep Sainsbury’s w Greenwich pod Londynem, okazała się stosownym partnerem do prowadzenia pomyślnej współpracy.
„FRONT SKLEPOWY” (SHOPFRONT)
Obiekt sklepowy w Greenwich uznawany jest za „zielony” supermarket. Stosunkowo mała, aczkolwiek ważna część tego obiektu wymagała przeszklenia. Był nią całkowicie przeszklony i elegancko wygięty front sklepu w kształcie oka. Inwestycja ta okazała się wielkim sukcesem. Wśród nagród zdobytych przez biuro architektów Chetwood za projekt tego obiektu, znalazła się również „Aluminium Imagination Award” –przyznana w 2001 roku przez Aluminium Extruders Association. Lokalnemu wydziałowi planowania przestrzennego bardzo zależało na tym, by wejście do budynku nie było skierowane w stronę śródmieścia, lecz by umieszczono je od północnej strony obiektu, tak by klienci odwiedzający sklep nie musieli przechodzić przez publiczną przestrzeń po stronie bocznej. Oznaczało to, że część stanowiącą dwukondygnacyjny portal wejściowy należało skierować w stronę obwodnicy, w związku z czym biuro architektów Chetwood potrzebowało produktu zapewniającego jednocześnie izolację termiczną, jak i atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Portal wejściowy był bardzo istotny również dla firmy Sainsbury’s. System firmy Reynaers CW 50-SC do wykonywania przeszkleń, okazał się doskonałym rozwiązaniem dostosowującym się do lekko wygiętego kształtu budynku i niewymagającym stosowania od strony zewnętrznej żadnych nieeleganckich elementów maskujących. Do montażu elementów konstrukcyjnych zastosowano system CS 68 firmy Reynaers, który został wybrany ze względu na dobre parametry techniczne oraz wysokie współczynniki izolacyjności. Mamy nadzieję, że inwestycja ta stanie się jednym z istotnych elementów ku zapewnieniu miastu Maidenhead bardziej ekscytującej przyszłości.
Użyte systemy Reynaers
Involved stakeholders
Architekt
- Chetwood Architecs
Wykonawca konstrukcji aluminiowych
- Spec-Al
Fotograf
- Nick Short Photography
Inny interesariusz
- HBG (General contractors)
- Sainsbury's (Investors)